همزمان با اوج گیری درگیری ها در عراق بین ارتش و نیروهای مردمی از یک سو و تروریست های داعش از سوی دیگر، آیت الله العظمی علی سیستانی طی فرمانی به رزمندگان عراقی، توصیه های لازم برای تحقق جهاد واقعی را در قالب 20 فرمان صادر کرد و از آنان خواست در نبرد با داعش از حدود دستورات دین تجاوز نکنند.
حکایت کساني که اموال خود را در راه خدا انفاق ميکنند، همچون حکایت دانهاي است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشهاي صد دانه باشد تا به هفتصد برابر برسد؛
اى مردم اگر دست از يارى حق بر نمى داشتيد، و در خوار ساختن باطل سستى نمى كرديد، هيچ گاه آنان كه به پايه شما نيستند در نابودى شما طمع نمى كردند، و هيچ قدرتمندى بر شما پيروز نمى گشت، امّا چونان امّت بنى اسراييل در حيرت و سرگردانى فرو رفتيد.
به جانم سوگند سرگردانى شما پس از من بيشتر خواهد شد. چرا كه به حق پشت كرديد، و از نزديكان پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بريده به بيگانه ها نزديك شديد.
آگاه باشيد اگر از امام خود پيروى مى كرديد، شما را به راهى هدايت مى كرد كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) رفته بود، و از اندوه بيراهه رفتن در امان بوديد، و بار سنگين مشكلات را از دوش خود بر مى داشتيد.
عقل شخص مسلمـان تمـام نیست, مگر ایـن که ده خصلت را دارا بـاشـد:
1ـ از او امید خیر باشد. 2ـ از بدى او در امان باشند. 3ـ خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد. 4ـ خیر بسیار خود را اندک شمارد. 5ـ هـر چه حـاجت از او خـواهنـد دلتنگ نشـود. 6ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود. 7ـ فقـر در راه خـدایـش از تـوانگـرى محبـوبتـر بـاشــد. 8ـ خـوارى در راه خـدایـش از عزت بـا دشمنـش محبـوبتـر بـاشــد. 9ـ گمنـامـى را از پـر نـامـى خـواهـانتـر بـاشـد. 10ـ سپس فـرمـود: اما دهمى و چیست دهمى ! به او گفته شـد: چیست؟ فـرمـود: احـدى را ننگـرد جز ایـن که بگـویـد او از مـن بهتـر و پـرهیز کـارتـــر است.
متن حدیث:
لا یتـم عقل امـرء مسلـم حتـى تکون فیه عشر خصـال : الخیــر منـه مـامــول. و الشر منه مامـون. یستکثر قلیل الخیر من غیره, و یستقل کثیر الخیر مـن نفسه. لا یسام من طلب الخـوائج الیه, و لا یمل مـن طلب العلـم طول دهره. الفقرفى الله احب الیه من الغنى و الذل فى الله احب الیه مـن العز فى عدوه. و الخمـول اشهى الیه من الشهره. ثـم قال (ع) العاشره و ما العاشره؟ قیل له: ما هى؟ قال(ع): لایرى احدا الا قال: هو خیر منى و اتقى.
سایت (rahimpour.ir) در نیمه شعبان، سالگرد میلاد مبارک حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، سی و نهمین مقاله شفاهی استاد حسن رحیم پور را ارائه کرده است .
در این شماره از هفته نامه صوتی ، به ریشه های تاریخی ولایت فقها صالح و عادل در فقه و حدیث شیعه از آغاز غیبت صغری پرداخته است که شامل مضامینی چون :
1-شأن وحجیّت علماء صالح شیعه و نیابت عامّه حضرت ولی عصر(عج) در عصر غیبت
2-ولایت معرفتی و ولایت سیاسی در عصر غیبت
3- محدثین و دسته بندی حکومتی احادیث از آغاز غیبت صغری
4-علماء صالح، ستاره های راهنما در افق معنویت، عقلانیت و اخلاق
5-محبت خداوند به مجاهدان عرصه معرفت و علم دین(تفقه در دین)
6-ترجیح خواب عالمانه بر بیداری جاهلانه
7-ضرورت آموزش "خوب شنیدن" به جامعه دینی
8-ضرورت احترام و اطاعت از "روحانیت"، اما کدام "روحانیت"؟
8-نمایندگان امام مهدی (علیه السلام)، علماء، اما بشرط تقوی، عمل گرائی، آگاهی، جهاد،زهد و تواضع(علم،همان عمل)است.
9- روحانی صالح ، محبوب خدا و رسول(ص) و معشوق خلق هاست.
0-دین ما، ابزار دنیای ما؟ یا دنیای ما، فدای دین ما؟(کلام بی اثر در دنیا و حسرت بزرگ در آخرت)
10-شرط نیابت امام زمان(عج): فقاهت و درک درست دین، صیانت نفس، حفاظت از دین، مخالفت با نفس و هوس، اطاعت مولی
11-"ولایت فقها"، نه یک "نظریه" و "تئوری"و نه "بدعت امام خمینی" است بلکه فقه حکومتی و سیاسی، از همان غیبت صغری در نحوه تدوین کتب حدیث، جزءمسلمات تفکر شیعی بود.
12-تدوین احادیث از عصر غیبت صغری بدست شیخ کلینی در کافی، و آغاز غیبت کبری بدست شیخ صدوق در منابع اصلی شیعه، ناظر به فقه سیاسی و حکومت سازی بود.
13-آغاز فقاهت و اجتهاد شیعی در آغاز غیبت کبری، آغاز فقه سیاسی است.
14-هر 4 منبع اصلی حدیث شیعه، حاوی فقه سیاسی و مانیفست حقوقی و کلامی "نظام سازی" حکومتی بود.
15-کتاب"کافی"، نخستین مدل سازی منظم در تدوین حدیث شیعی در عصر غیبت به مشمول سیاست و حکومت
16-احادیث نماز جمعه، حدود، دیات ، قضاوت، زکات و خمس، قصاص، جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، حدود همکاری با حکومتها، تقیّه، حکم نفوذ در حکومتهای غیر اسلامی و دهها باب در تبویب مرحوم کلینی، بستر سازی برای فقه سیاسی و ولایت فقیه بود.
17-تحریم رجوع به دادگاه در حکومتهای غیر اسلامی،" مصداق کفر" دانستن آن دلیل بر نفی "مشروعیت" از آنهاست .
18- تحریم یا مشروط کردن همکاری با حکومتها و برجسته سازی خطوط قرمز در "مشروعیت سیاسی"
19-شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی، پدران فقاهت و حوزه های علمیه شیعه، حتی نفوذ در حکومتهای غیر اسلامی برای اجراء شریعت و عدالت را جائز بلکه واجب می دانند و تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت را، به طریق اولی.
20-نخستین فقهاء شیعه در عصر غیبت، پدران "فقه سیاسی" و آغاز گران "ولایت فقیه" و "حکومت دینی" در حد استطاعت بودند
چرا ما باید اینهمه اختلاف و تفرقه داشته باشیم بین خودمون؟
به تاریخ صدر اسلام که نگاه کنیم،میبینیم که برای حفظ امت اسلام و وحدتشون، حضرت رسول ص و اهل بیت ع از هر کار که می توانستند دریغ نکردند! با وجود مسائلی که همه میدانیم و نیازی به بازگویی نداره، باز هم از حق خودشون میگذشتند تا آسیبی به چهره اسلام نخوره!
یاد حرکت مرحوم ابوترابی افتادم در اسارت گاه! وقتی که بعد از شکنجه شدنش، ماموران صلیب سرخ پرسیدن اوضاع چه طوره و این که شکنجه و بد رفتاری می کنند یا نه، اصلا اون شکنجه ها رو باز گو نکردند... که حتی خود مامور بعثی ها هم تعجب کرد! و ظاهرا میگن که مرید ایشون شد. و فقط این کار رو به خاطر اینکه عراقی ها لااقل اسما مسلمون بودند انجام داد. حالا این حرکت بیشتر به سیره پیغمبر و اهل بیت ع شبیه هست یا این چیزهایی که هر روز در کشورمون میان مسئولین نظام و گروه های مثلا سیاسی و حتی بین خود مردم شاهد هستیم؟! کاری به بقیه کشور های اسلامی ندارم. اول خودمون رو درست کنیم بعد بریم سراغ بقیه. تا یه حرکت خطا از کسی میبینیم تو بوق نکنیم و در عوض لاپوشانی کنیم که آبروی کسی نره... سریع یه نفر رو کافر و زندیق نکنیم. در ذهنمون دنبال تفتیش عقائد بقیه نباشیم که مرض بزرگیه. ما وظیفمون عمل به ظواهره... اگر بدونی لباست نجس شده باید آب بکشی وگرنه با اون هزار رکعت نماز هم بخونی تمامش درسته...
ما که خیر سرمون اسممون لااقل شیعه است، اگر نتونیم از بقیه چه انتظاری میره؟ چرا امام علی که میدونست ابن ملجم قاتلش هست، اون رو قبلش دستگیر نکرد؟؟؟ما که اعتقاد به علم غیب داشتن حضرت علی ع داریم!
زمان جنگ های رسول الله ص با مشرکین، اونها تا میدیدند گیر افتادند، شهادتین میگفتند! برخی از تازه مسلمون ها هم به هیچ کدوم از اونها رحم نمیکردن و میگفتند شماها همتون دروغ میگید و ایمان نیاووردید. خداوند آیه ای را توسط جبریل امین نازل کرد:
یا ایّها الذین آمنوا إذا ضربتم فی سبیل الله فتبیّنوا ، ولا تقولو لمن القی الیکم السّلام لست مومنا تبتغون عرض الحیاة الدنیا ، فعند الله مغانم کثیرة، کذلک کنتم من قبل فمنّ الله علیکم، فتبیّنوا انّ الله کان بما تعملون علیما . سوره نساء آیه 94
ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامیکه در راه خدا گام بر میدارید و به جهاد میروید تحقیق کنید، و به کسی که اظهار صلح و اسلام می کنند نگویید مسلمان نیستی در حالیکه میخواهید سرمایه ناچیز دنیا (غنیمت آن افراد)را بدست آورید. که نزد خدا غنیمت هایی بیشتر است.شما هم قبلا چنین بودید و خدا بر شما منت گذاشت و هدایتتان کرد، پس (برای شکر این نعمت) تحقیق کنید ( و مشخص کنید که قطعا دروغ میگوید و با حربه دروغ در جنگ قصد ضربه زدن به مسلمانان را دارد و بعد مجازاتش کنید) که خداوند به آنچه عمل میکنید آگاه است.
خداوند میفرماد که الکی به بقیه انگ نامسلمونی نزنید! اونوقت ما به نام اسلام همه رو کافر میدونیم و خودمون رو مسلمون! به خدا قسم این عقیده تکفیری ها تو روح و جان برخی از ما هم جریان داره، حالا شدتش کمتره ولی هست... مگه ندیدین وقتی که مثلا القائده در آمریکا خرابکاری کنه و مردم اونها رو ترور کنه، من خودم دیدم که برخی از ماها هم خوشحال میشیم...باید دید که این رضایت قلبی ما مورد قبول اسلام هست یا نه؟
راهکار درمان این درد اینه که به دین باز گردیم ! به قرآن! به سیره معصومین ع نه به سلایق مون! همین و همین...
ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 24 بهمن 1392برچسب:وحدت,
رأسُ العقلِ بَعدَ الإیمانِ بالله، التَّودُّدُ إلی النّاس و اصطِناعُ الخَیر إلی کلّ بَرٍّ و فاجر
عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج2 ، ص 35
اوج خردمندی پس از ایمان به خدا، دوستی با مردم و نیکوکاری نسبت به هر نیکوکار و بدکار است.
نیکی در مقابل بدی
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
ألا اُخبرکم بخیر خلائق الدنیا و الآخرة؟ العفوُ عمَّن ظلمکم ، و الاحسان علی من أساءَ إلیکم ، وإعطاءُ من حَرَمَکُم
آیا شما را از بهترین خُلق دنیا و آخرت آگاه کنم؟ درگذشتن از کسی که به شما ظلم کرده است، نیکی و احسان به کسی که به شما بدی کرده و بخشیدن به کسی که از شما دریغ کرده است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : برای هر چیز راهکاری است و راهکار دستیابی به شادمانی در آخرت چهار خصلت است؛ دست کشیدن بر سر یتیمان و توجه به حال بیوه زنان و کوشش برای تأمین نیازهای مومنان و رسیدگی به تهیدستان و مسکینان.
از پیامبر گرامی اسلامصلی الله علیه و آله و سلم سوال شد:
"برایمان چه اتفاقی افتاده است که از خدا حاجتی طلب میکنیم ولی دعایمان را مستجاب نمی کند؟در حالی که خود خداوند متعال فرموده است: (اُدعونی أستَجب لکم) مرا بخوانید شما را اجابت میکنم" .
حضرت فرمودند : چون دل های شما به دَه دلیل مرده است ؛
با خودم فکر می کردم این کارهایی که در شبانه روز به نام دین و مذهب انجام میدیم، چه مقدارش مستند هست و چه مقدار خرافاته؟ اصلا حتی اگر همه اش هم صحیح باشه، آیا ما اینها رو از اهلش یاد گرفته ایم یا از روی دست بقیه مردم کپی برداری کردیم؟
قال الرسول صلی الله علیه و آله :
إذا إذا ظهرتِ البِدعُ فی أمّتی ، فالیُظهِرِ العالمُ عِلمَهُ . فمن لم یفعل فعلیه لعنةُ الله
(کافی،ج1،ص54 --- مفاتیح الحیاة، فصل دوم، بدعت ستیزی عالمان،ص515)
زمانیکه بدعت میان امت من آشکار شد پس بر هر عالم واجب است دانش خود را آشکار کند
... .... سلام قولا من ربّ الرّحیم .... ...
این صفحه ، مجالی شد برای نمایاندن آنچه که در گلویم مانده و راه را بر نفس گرفته
امید آنکه مایه آرامش باشم و نه رنجش